Het is helaas niet gelukt

Op 10 april is het vijf maanden geleden dat ik mijn winkel aan de Rochussenstraat opende. Ik weet nog precies hoe ik me voelde en hoe vol vertrouwen ik de deuren opende. Vorige week heb ik een besluit moeten nemen wat al ik zag aankomen maar steeds voor me uit schoof; de winkel moet helaas sluiten. Voor de meeste voelt het alsof de winkel net open is, zeker met de officiële opening die nog geen twee maanden geleden plaatsvond. Maar een aantal belangrijke factoren hebben er voor gezorgd dat ik nu moet stoppen om met een goed gevoel en zonder problemen verder te kunnen.

Iedereen weet dat het tijd kost om een winstgevend bedrijf te worden en te groeien, dat had ik voor het eerste jaar ook niet op de planning staan. Maar vanaf de eerste maanden zat mijn omzet zo ver van de geschatte omzet af dat ik elke maand een behoorlijke klap kreeg en mijn buffer sneller opraakte dan verwacht. Ben ik te vroeg in het seizoen begonnen? had de winkel pas in maart of april open moeten gaan? De kans dat ik dit mooie pand niet had gehad was dan heel groot geweest, misschien had ik helemaal geen mooi en betaalbaar pand kunnen vinden?

Een andere grote tegenvaller is de locatie. Misschien ben ik te naïef geweest om te denken dat een plek in een zijstraat de ideale plek voor mij en het concept was? Ik kon ook niet anders want een straat achter mij zijn de huur prijzen al snel 2x zo hoog. Daarnaast was het mijn doel om mensen gericht naar de winkel te krijgen, door publiciteit, sociale media en mond op mond reclame, wat ook is gelukt, maar het aantal mensen die daardoor ook werkelijk zijn langs geweest en iets hebben gekocht is te laag geweest. Er lopen dagelijks genoeg mensen langs, dat is niet het probleem, het probleem zit hem in de mentaliteit van de mensen die langslopen. Mensen zijn op weg ergens naartoe; naar hun auto, naar het museum, naar huis; geen moment om heel spontaan geld uit te geven. Dat is iets wat ik erg onderschat heb, locatie blijft toch belangrijker te zijn dan ik had gehoopt

Wat ik heel moeilijk vindt en waar ik nog steeds over twijfel is hoe ik dit nieuws ga brengen aan mijn volgers op sociale media; een groep van zo’n 1300 mensen die het concept en de collectie zo leuk en interessant vinden dat ze de winkel zijn gaan volgen en online supporten. Aan de ene kant is het makkelijk om te doen alsof het allemaal zo geplant is en dat er niks aan de hand is, maar aan de andere kant wil ik niet doen alsof en wil de waarheid vertellen zodat andere mensen die de ambitie hebben om een winkel te openen kunnen leren van mijn “fouten” ( “We don’t make mistakes we make happy accidents” – Bob Ross) kan leren. Sociale media is een plek waar je iedereen op zijn best ziet maar het voelt niet goed om te doen alsof ik content ben met hoe nu gaat lopen.

April is hoogstwaarschijnlijk de laatste maand van de winkel aan de Rochussenstraat, online ga ik door en ik hoop in de toekomst op pop up locaties met mooie spullen van startende ontwerpers en merken. Ik wil graag blijven bloggen over mijn ervaringen als ondernemer, want dat is waarom ik bij WOW ben begonnen en het avontuur is nog niet voorbij, misschien wordt het nu juist wel heel interessant 😉

De sale in de winkel is begonnen dus mocht je opzoek zijn naar een mooie nieuwe lente outfit, een mooi cadeau of een praatje kom gezellig langs!

Ad
Michelle Bours

Michelle Bours

Winkel Eigenaar at Fortheloveof Store
Ik ben eigenaresse van Fortheloveof Store in Rotterdam en zal wekelijks mijn ervaringen als startende ondernemer met jullie delen!
Michelle Bours

Latest posts by Michelle Bours (see all)

Gepubliceerd door

Michelle Bours

Ik ben eigenaresse van Fortheloveof Store in Rotterdam en zal wekelijks mijn ervaringen als startende ondernemer met jullie delen!

4 gedachten over “Het is helaas niet gelukt”

  1. Michelle, bovenstaande is in alle opzichten een ongelofelijk verhaal. Jij dacht het bestaan van de zaak, te kunnen krijgen door mond op mond reclame. Meestal is hierbij de tweede mond een stervende! He praat steeds over de Rochussenstraat, maar nergens zie ik een huisnummer. Wel vermeld je uit het niets, dat het een zijstraat is.
    Voor mij, ik herhaal voor mij, is in ’t geheel niet duidelijk, wat de koopwaar is, welke je aanbiedt. Wat moet ik met “De sale in de winkel is begonnen dus mocht je opzoek zijn naar een mooie nieuwe lente outfit, een mooi cadeau of een praatje kom gezellig langs!” Als de sale ( = verkoop ) nu pas begint, wat heb je dan de afgelopen weken gedaan.
    Ik wens je heel veel succes!

    Deel bericht:

    1. Hallo Aad,

      Bedankt voor je reactie. Ik begrijp je verwarring, maar deze blog posts bij WOW Rotterdam zijn bedoeld om mijn ervaringen te delen, niet enkel ter promotie van de winkel. Voor mij wat dit een post om te vertellen dat mijn ambitieuze plannen in de praktijk niet haalbaar zijn geweest.

      Ik weet niet waar je leest ik had gedacht dat ik met mond op mond reclame mijn winkel op de kaart wilde zetten? Dit is één onderdeel geweest, ik heb met name door publicaties in magazines, kranten, online platforms en sociale media mijn publiek bereikt.

      De uitverkoop is begonnen deze week, niet de verkoop van producten haha, dat zou wat zijn. Ik heb afgelopen weken niet stilgezeten en ik vind het erg jammer dat dat de indruk ik die je hiervan krijgt. Ik heb iets anders het probeert in retail, iets wat nog niet eerder was gedaan, namelijk het verkopen van producten geselecteerd op kleur. Daarnaast speelt duurzaamheid een belangrijke rol en draagt elk merk en elke ontwerper waar ik producten van verkoop op hun eigen manier bij aan een verantwoorde productie en consumptie maatschappij.

      Ik wil je heel graag uitnodigen om eens langs te komen, dan kan ik je de mooie winkel en producten laten zien. Intussen kun je natuurlijk ook op de Instagram pagina terecht voor een beter beeld. http://www.instagram.com/fortheloveof.store

      Wel vind ik dat als je zo heftig reageert op een blogpost dat je zelf ook wel iets meer kunt doen om meer te weten te komen over de winkel. Bij mijn profiel staat geschreven wie ik ben en wat ik doe, kleine moeite om even te googlen of de website te bezoeken toch? Maar dat is mijn mening,..

  2. Michelle, dank voor de reactie.
    Ik sta bekend als een PP (Pietje Precies) of Mierenneuker. Vandaar mijn reactie op jouw zin ” Daarnaast was het mijn doel om mensen gericht naar de winkel te krijgen, door publiciteit, sociale media en mond op mond reclame,” Natuurlijk bedoel je mond tot mond-reclame. Mond op mond ken ik bij mijzelf bij zalige liefdesscènes; in een andere situatie heb ik dit mond-op-mond (gelukkig) nog niet meegemaakt.
    En weer zeg ik als PP, waar is de zaak gevestigd. Het zal mijn domheid wel zijn, maar ik kan het niet vinden. Als het de Rochussenstraat is, wat is dan het huisnummer. En als het een zijstraat betreft (“Een andere grote tegenvaller is de locatie. Misschien ben ik te naïef geweest om te denken dat een plek in een zijstraat de ideale plek voor mij en het concept was?”), wat is dan daarvan de naam en huisnummer.

    Ik denk, neen ik weet, dat ik jou te laat heb leren kennen. Heel graag had ik mijn Rotterdamse netwerken in de strijd gegooid, om jou winkel wat (meer) bekendheid te geven. Maar aan deze opmerking, heb je nu iets meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.