instagram, online shoppen, printerest

De wondere wereld van Instagram

telefoon, instagram, inspiratie, online shoppen
Inspirende plaatjes

Plaatjes kijken

Ja, ik ben er zo één, ik zit de hele dag op mijn telefoon. Niet eens zozeer om met vrienden te Whatsappen, maar vooral om plaatjes te kijken. Ik kijk de hele dag plaatjes op bijvoorbeeld Instagram. Ik schaam me er een beetje voor, maar zou het eigenlijk ook niet anders willen.

Instagram is mijn favoriete medium, op de tweede plek komt Pinterest, het platform waar ik op het idee ben gekomen van mijn winkel. Beide apps zijn super visueel. Ik kom er voor het ontdekken van nieuwe merken, nieuwe Muses, nieuwe winkels, interviews, inspiratie voor nieuwe projecten, outfits en mijn interieur. Ik kan op elk moment van de dag een beetje ontsnappen aan de werkelijkheid en mijn zelf gecureerde Instagram wereld instappen. Alleen maar mooie mensen, op mooie plekken, mooie kleren, perfecte Instagram leventjes zonder afwas, zonder regen, zonder dode bloemen op tafel.

Succes?

Is het dan ook niet heel gek dat ik ernaar uit keek om de Instagram pagina van mijn winkel te openen, om daarop mijn visie van de winkel te delen, mensen te bereiken die mooi vinden wat ik mooi vind en interessant vinden wat ik interessant vind. Na de opening van mijn winkel in december ben ik contact gaan zoeken met kranten, tijdschriften en blogs om over mijn concept te vertellen in de hoop op publicaties en meer bekendheid. Met succes, want in januari popte er overal artikelen, interviews en foto’s van mijn winkel op! Zo leuk om te merken dat andere het concept waardeerde en dat mijn visie en stijl zoveel mensen aansprak. Het aantal volgers op Instagram steeg in korte tijd van 150 volgers naar 900 en dat voelde goed, voor mij wat dat een deel van het succes waar ik op gehoopt had; een groot bereik. Het jammere was alleen dat ondanks alle mooie foto’s en lieve woorden het stil bleef in de winkel. Toen besefte ik mij dat een heel groot deel van mijn volgers de winkel nooit zullen bezoeken, laat staan iets zullen kopen, want zij zijn, net al mij, niet online om geld uit te geven, maar opzoek naar inspiratie.

Kijken, kijken… maar niet kopen

Toen ik dit concludeerde, keek ik anders naar mijn Instagram feed. Winkels die ik bewonderde voor hun online succes zijn misschien helemaal niet zo succesvol, en de bedrijven die nauwelijks online actief zijn zijn misschien te druk met het klaar maken van orders en het helpen van klanten? Waar meet ik mij dan aan? En ik ben niet de enige die hiermee worstelt, mijn collectie bestaat deels uit werk van jonge ontwerpers of startende merken en een groot deel van hun herkende zich hierin. Het is een hele leuke virtuele wereld, maar staat zover af van de werkelijkheid. Veel mensen waren verbaast over mijn keuze om de winkel te sluiten, want “Er is zoveel over geschreven?!” Ik denk dat mijn generatie die veel online zit succes zeker deels meet aan het online bereik van een persoon, winkel, of merk, maar ik denk dat we daar heel erg mee moeten oppassen.

Ik ben nog steeds groot fan van Instagram en het is een geweldige tool voor inspiratie, om een groot publiek te bereiken en jouw visie en werk te delen met de wereld, maar zorg dat de waardering die je daar uit naar de ondernemers niet blijft bij het uitdelen van likes, want de beste vorm van waardering is om iets bij die persoon of winkel te kopen.

Ad
Michelle Bours

Michelle Bours

Winkel Eigenaar at Fortheloveof Store
Ik ben eigenaresse van Fortheloveof Store in Rotterdam en zal wekelijks mijn ervaringen als startende ondernemer met jullie delen!
Michelle Bours

Latest posts by Michelle Bours (see all)

Gepubliceerd door

Michelle Bours

Ik ben eigenaresse van Fortheloveof Store in Rotterdam en zal wekelijks mijn ervaringen als startende ondernemer met jullie delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.